All Categories
Featured
Table of Contents
De voorzieningenrechter overweegt dat dit op zichzelf mogelijk is, maar uiteindelijk is het totaal van te leveren uren niet categoriaal bepaald, maar aangepast aan de individuele behoeften van de belanghebbende. In geval van verzoekster geldt dat zij door deze constructie de 4 uren behoudt waar zij ook onder de Wmo (2007) recht had.
Omdat de regeling in dit opzicht een categoriaal karakter heeft, komt de regeling hiermee in strijd met het compensatiebeginsel van de Wmo 2015, dat immers een individuele toets impliceert naar de behoefte aan huishoudelijke hulp. Rechter oordeelt tot voorlopig ongewijzigde voortzetting van de huishoudelijke hulp. Wmo 2015. Beleid van de gemeente inzake de 78-uursnorm met de maatwerkmodules is op juiste wijze en zorgvuldig tot stand gekomen en voorziening kan worden aangemerkt als maatwerkvoorziening.
De collectieve maatwerkvoorziening met als resultaat ‘een schoon en leefbaar huis’ die de gemeente hanteert is niet in strijd met de Wmo 2015. De gemeente heeft echter onvoldoende onderzoek gedaan naar de situatie van eiser (thuiszorg culemborg). In dit specifieke geval kon de gemeente niet volstaan met het enkel voeren van een telefoongesprek met de zus van eiser
Wie zelf de huishoudelijke hulp kan regelen is zelfredzaam en maakt geen aanspraak op maatschappelijke ondersteuning in de vorm van huishoudelijke hulp. Bijzondere bijstand. Intrekking lopende voorziening wegens nieuw beleid. Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelde in vier zaken over de stopzetting van huishoudelijke hulp sinds de inwerkingtreding van de Wmo 2015 door de gemeente Oosterhout.
Daarmee levert het niet zelf kunnen schoonmaken volgens de gemeente ook geen beperking op in de zelfredzaamheid die een centrale rol speelt in de Wmo 2015, aldus de gemeente (vitaal thuiszorg). Wie zelf de huishoudelijke hulp kan regelen is zelfredzaam en maakt geen aanspraak op maatschappelijke ondersteuning in de vorm van huishoudelijke hulp
De gemeente positioneert huishoudelijke hulp die verkrijgbaar is op de particuliere markt als een aan de Wmo voorliggende voorziening (opleiding thuisverpleging gent). Als men niet zelf de regie kan voeren, is een maatwerkvoorziening op grond van de Wmo 2015 mogelijk - stmr thuiszorg. De rechtbank acht de redenering van de gemeente in deze zaken verenigbaar met de Wmo 2015, mede gelet op de omschrijving van het begrip ‘zelfredzaamheid’ en op de bedoeling van de wetgever zoals die blijkt uit de geschiedenis van totstandkoming van die wet
In de Wmo 2007 was het voeren van een huishouden een van de vier taakvelden waarop ingevolge artikel 4 van die wet de compensatie van de beperkingen van een burger op het gebied van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie gericht diende te zijn. salaris huishoudelijke hulp thuiszorg. In de Wmo 2007 werd echter niet omschreven wat onder zelfredzaamheid werd verstaan
Die keuze en ook de manier waarop wordt bekeken of mensen daarvoor in aanmerking komen is aangevochten door de eisers. Ook hierover is de rechtbank van oordeel dat geen sprake is van een oneigenlijke inkomens- en vermogenstoets door de gemeente. De gemeente treedt, volgens de rechtbank, niet buiten de beleidsruimte van de Wmo 2015.
Ook kon het college een onderzoek naar de financiële mogelijkheden van betrokkene om huishoudelijke hulp voor schoonmaakwerkzaamheden te betalen in het kader van de Wmo 2015 achterwege laten - werken thuiszorg zonder diploma. Gemeente mag een lopende voorziening intrekken wegens nieuw beleid De rechtbank is van oordeel dat er sprake is van een inbreuk op het eigendomsrecht van betrokkene
Maar er is geen sprake van inbreuk op artikel 1 van het EP bij het EVRM omdat wordt voldaan aan de voorwaarden voor het mogen maken van een inbreuk. De eigendomsontneming heeft een legitieme doelstelling in het algemeen belang. Ze komt voort uit een – op basis van een gewijzigde wet – per 1 januari 2015 gewijzigd beleid met betrekking tot hulp bij het huishouden voor schoonmaakwerkzaamheden in combinatie met een per diezelfde datum toegepaste aanzienlijke korting door het Rijk op het budget voor huishoudelijke hulp.
Daarbij is van belang dat de gemeente een redelijke overgangstermijn heeft gehanteerd. Betrokkene heeft zich ruim 6 maanden kunnen instellen op een gewijzigde situatie. Tot slot was in de gemeentelijke verordening bepaald dat het college een besluit tot verlening van een voorziening geheel of gedeeltelijk kon intrekken, indien door de gemeenteraad of college gewijzigd beleid zou kunnen leiden tot een ander besluit.
Een gemeente had een doorlopende indicatie voor huishoudelijke hulp van 1 uur per week op grond van de Wmo (2007) stopgezet met verwijzing naar de gemeentelijke regeling op grond waarvan betrokkene een financiële compensatie kon krijgen van € 12,50 peer uur als zij gebruik maakte van (private) schoonmaakondersteuning. surplus thuiszorg. Deze laatste gold, aldus de gemeente, zelf niet als algemene voorziening
Uit het bepaalde in de artikelen 2. wat doet een verpleegkundige in de thuiszorg. 1.2, tweede lid, onder e en 2. 2.3 van de Wmo 2015 volgt immers dat pas van een algemene voorziening kan worden gesproken wanneer het een voorziening betreft die door of in opdracht van de gemeentelijke overheid is getroffen en die voorziet in activiteiten of leveren van diensten gericht op maatschappelijke ondersteuning
Daar kwam nog bij dat de financiële lasten voor betrokkene hierdoor meer dan verdubbeld waren. De gemeente had onvoldoende de compensatieplicht in acht genomen, zoals die ook uitgangspunt is van de Wmo 2015 en eveneens in strijd gehandeld met de verplichting om maatschappelijke ondersteuning te verlenen. thuiszorg epe. Wmo 2015. Het is aan de gemeente om de rechten en plichten van cliënten vast te stellen en niet aan een zorgverlener
Dan is het namelijk aan de zorgverlener om een afsprakenlijst op te stellen waardoor dit resultaat bereikt kan worden. Dergelijke lijsten bepalen op basis van onduidelijke toetsingskaders; welke bijdrage het sociale netwerk behoort te leveren, wat er daadwerkelijk gedaan wordt door de zorgverlener en hoeveel tijd daarmee gemoeid is. Wat er nodig is voor een ‘schoon en leefbaar huis’ is afhankelijk van de feiten en omstandigheden van het individuele geval.
Wmo 2015. Het toekennen van huishoudelijke zorg vastgesteld in resultaatgebieden mist een duidelijke maatstaf - twb thuiszorg met aandacht roosendaal. De gepresenteerde werkwijze en het toekenningsbesluit bieden onvoldoende zekerheid dat met het aan de zorgverlener toegekende budget de toegekende zorg daadwerkelijk kan worden geleverd en de cliënt voldoende wordt gecompenseerd op het gebied van zijn of haar zelfredzaamheid en participatie
Toekenning van een maatwerkvoorziening in de vorm van te behalen resultaten (een schoon en leefbaar huis) is onvoldoende concreet om te kunnen vaststellen of deze resultaten kunnen gelden als een passende bijdrage aan het realiseren van een situatie waarin de cliënt in staat wordt gesteld tot zelfredzaamheid of participatie en zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan blijven.
De omvang van de huishoudelijke hulp die als maatwerkvoorziening wordt toegekend moet concreet worden bepaald. Hiertoe behoort een omschrijving van de diensten en in welke omvang, frequentie en tijd deze diensten worden verleend. Het uitsluitend benoemen van het te bereiken resultaat is onvoldoende. Wmo 2015. Doordat het college stuurt op het resultaat een ‘schoon en leefbaar huis’ ontbreken duidelijke maatregelen ten behoeve van deze doelstelling.
Latest Posts
Mediamarkt Hp Printer
Colostomy Stoma Pictures
Stoma Regul Fitoform